Baru Setengah Hari Kat Ofis Badan Dah Lemau? Pakar Kata Buat 5 Perkara Ni Weh!

Haifa Nasir
by Haifa Nasir
Feb 12, 2019 pada 4:00 AM

'Aduh.. Sakitnya pinggang dengan tulang bekang ni. Menyucuk-nyucuk rasa dia..'

'Fuh.. Lenguhnya tengkuk ni..'

'Berpinar-pinar biji mata ngadap laptop ni..'

 

Korang pernah tak rasa macam ni masa tengah dok ralit ngadap kerja dekat ofis? Mesti la pernah kan.. Lagi-lagi kalau yang kerja memang duduk je ontok-ontok kat ofis tu tak bergerak. Lepas tu berjam-jam ngadap laptop je menaip tugasan yang perlu dilunaskan.

Tau tak sebenarnya ada 5 cara yang korang boleh lakukan untuk selesaikan masalah macam ni dan kekalkan keselesaan sewaktu melakukan kerja di pejabat.

Pakar fisiologi encik Wan Zahid ni jelaskan bagaimana cara yang perlu korang lakukan, baca ni weh!

1. Pastikan postur duduk korang betul

2. Kedudukan Siku 90 Darjah 

3. Mata Separas Dengan Laptop / Komputer

4. Betulkan Juga Posisi Kaki

5. Rehat 30 Minit Lakukan Senaman Pasif

Jadi lepas ni kalau badan dah mula rasa tak selesa masa buat kerja tu, korang dah tau la nak buat ape kan?

Cuba aplikasikan semua yang dah disenaraikan kat atas ni okay.