Search

Kategori

    Jangan Percaya Sangat Dengan 21 Cerita 'Karut' Pasal Servis Kereta Ini

    Izuan
    by Izuan
    Feb 14, 2018
    Kategori: Gaya Hidup

    Beli kereta ni bukan satu perkara yang mudah. Kalau nak kereta tu terus bergerak untuk jangka masa yang lama, kena lah rajin dan sentiasa servis kereta. Ada orang yang jenis lepas kereta dah nazak tak boleh bergerak baru nak hantar servis dan ada juga yang jenis tak pernah terlepas servis kereta. Pentingnya di sini ialah korang kena ada pengetahuan asas mengenai servis kereta ni agar tak tertipu. 

    Kalau hantar kereta untuk serevis memang lah orang tu akan cakap semua benda kena tukar dan korang pun ikut je tanpa bantah. Kadang-kadang tu tak perlu tukar pun lagi, rugi tau. Untuk mereka yang tidak berapa arif mengenai kereta ni boleh baca dan fahami kesemua tips.

     

    1. Minyak hitam

    2. Filter

    3. Spark plug

    4. Bateri kereta

    5. Timing belt

    6. Clutch plate

    7. Fuel filter

    8. Air filter

    9. Automatic Transmission Fluid (ATF)

    10. Gear oil

    11. Brake fluid  & Power steering fluid

    12. Radiator coolant

    13. Air-cond Belt / Alternator Belt

    14. "Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak tapi kita dah tukar"

    15. "Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterangkan di atas"

    16. "Kalau boleh hati-hati beli minyak hitam di kedai spare sebab banyak minyak cap ayam yang disediakan khas untuk tipu orang"

    17. "Minyak gear manual ditukar setiap 40,000 km untuk kereta  baru, setiap 20,000 km untuk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat"

    18. "Kalau dalam buku takde kata, maka  tidak perlu"

    19. Water pump

    20. Spark plug

    21. "Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000 km"

    *Sumber: Viral Media Johor

    Blog

    Tapi, pernah tak korang terfikir dengan mencuri duit satu sen ni boleh jadi jutawan? Ini adalah satu kisah benar yang terjadi pada tahun 1990 yang mengisahkan seorang pegawai bank yang bergaji biasa je menjadi kaya raya hanya dengan mencuri duit satu sen sahaja. 

    Feb 14, 2018

    Mengejar gaya hidup sampai sanggup jadi hamba hutang selama 9 tahun

    Feb 12, 2018

    Mungkin ada dalam kalangan pembaca di sini yang perasan tentang adanya peniaga yang menjual McNuggets McDonald's secara online. Menurut peniaga tersebut, nugget tersebut bukanlah nugget ala McD, homemade atau sebagainya, tetapi i memang 100% nugget keluaran McD.

    Feb 15, 2018

    Walaupun dah banyak kali dikongsi mengenai etika permohonan kerja yang betul, namun masih ramai lagi yang buat silap. Kesilapan yang sama jugak yang dibuat berulang kali. Nanti bila tak dapat kerja, mulalah buat tanggapan yang bukan-bukan. 

    Feb 16, 2018

    Agak keterlaluan apabila HR Manager ini memperlekehkan jobseeker kerana tidak fasih berbahasa Inggeris, sangat biadap dan tak profesional langsung!

    Feb 17, 2018