Jangan Percaya Sangat Dengan 21 Cerita 'Karut' Pasal Servis Kereta Ini

Izuan
by Izuan
Feb 14, 2018 pada 8:56 AM
Kategori: Gaya Hidup

Beli kereta ni bukan satu perkara yang mudah. Kalau nak kereta tu terus bergerak untuk jangka masa yang lama, kena lah rajin dan sentiasa servis kereta. Ada orang yang jenis lepas kereta dah nazak tak boleh bergerak baru nak hantar servis dan ada juga yang jenis tak pernah terlepas servis kereta. Pentingnya di sini ialah korang kena ada pengetahuan asas mengenai servis kereta ni agar tak tertipu. 

Kalau hantar kereta untuk serevis memang lah orang tu akan cakap semua benda kena tukar dan korang pun ikut je tanpa bantah. Kadang-kadang tu tak perlu tukar pun lagi, rugi tau. Untuk mereka yang tidak berapa arif mengenai kereta ni boleh baca dan fahami kesemua tips.

 

1. Minyak hitam

2. Filter

3. Spark plug

4. Bateri kereta

5. Timing belt

6. Clutch plate

7. Fuel filter

8. Air filter

9. Automatic Transmission Fluid (ATF)

10. Gear oil

11. Brake fluid  & Power steering fluid

12. Radiator coolant

13. Air-cond Belt / Alternator Belt

14. "Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak tapi kita dah tukar"

15. "Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterangkan di atas"

16. "Kalau boleh hati-hati beli minyak hitam di kedai spare sebab banyak minyak cap ayam yang disediakan khas untuk tipu orang"

17. "Minyak gear manual ditukar setiap 40,000 km untuk kereta  baru, setiap 20,000 km untuk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat"

18. "Kalau dalam buku takde kata, maka  tidak perlu"

19. Water pump

20. Spark plug

21. "Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000 km"

*Sumber: Viral Media Johor